Zakończyła się kompleksowa modernizacja zabytkowego budynku dworca na stacji Gałkówek w województwie łódzkim. W ramach inwestycji PKP S.A. została przeprowadzona kompleksowa renowacja elewacji, uporządkowane zostało również otoczenie uwzględniające nowe nasadzenia, niewielki parking oraz zadaszoną wiatę rowerową.
Udostępniony dla pasażerów dworzec w Gałkowie Małym (na stacji Gałkówek) to niewielki, ceglany, pochodzący z początków XX w. zabytkowy obiekt. W ramach inwestycji wyczyszczona została elewacja, a na wzór historycznych odtworzone zostały okna i inne detale. Po przebudowie dworzec stał się nowoczesny, funkcjonalny oraz łatwo dostępny dla wszystkich użytkowników. Zasadniczą część stanowią ogrzewana i klimatyzowana poczekalnia wyposażona w ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice z informacjami o przyjazdach i odjazdach pociągów oraz ogólnodostępne toalety i internet.
Dzięki takim rozwiązaniom, jak budowa rampy (pochylni), ułatwiającej dostęp z budynku do peronu, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a i mapy dotykowe dworca, kontrastowa kolorystyka czy specjalnie przystosowane toalety zmodernizowany dworzec stał się w pełni dostępny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym podróżnych z niepełnosprawnościami. Zmieniło się też najbliższe otoczenie dworca: powstał niewielki parking dla samochodów, zbudowana została zadaszona wiata rowerowa wraz ze stacją naprawy jednośladów, ułożono nowe chodniki i uporządkowano zieleń.
Przebudowa budynku dworca to również inwestycja w zmniejszenie emisyjności obiektu i bezpieczeństwo pasażerów. W ramach modernizacji wykonano energooszczędne oświetlenie LED, zamontowano system inteligentnego zarządzania budynkiem, który pozwala optymalizować zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz sterować pracą urządzeń i instalacji. Zamontowany został także nowoczesny system monitoringu, sygnalizacji włamania i napadu, kontroli dostępu oraz defibrylator AED.
Przebudowa dworca Gałkówek kosztowała ponad 3 mln złotych brutto. Opracowanie dokumentacji projektowej zostało dofinansowane ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, natomiast prace budowlane zostały zrealizowane ze środków własnych spółki. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a zadanie wykonane zostało w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, o którego podsumowaniach
pisaliśmy tutaj. Wykonawcą robót budowlanych jest MERX, a dokumentację projektową opracowała pracownia FBT